آخرین اخبار نشریه
    مهارت های روانشناسی تربیتی ( علمی پژوهشی )
  • شماره های پیشین

  • معرفي نشريه
    علمی

    فصلنامه علمی مهارت های روانشناسی تربیتی

    فصلنامه در ارزیابی شهریور 1402 سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی موفق به کسب امتیاز A 82 گردید.

    برابر بخشنامه 32/9740 /ص، دارای 2/4 امتیاز برای دفاع دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی

    براساس دستورالعمل اجرایی حمایت مالی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به شماره  10/62815 مورخ 1398/10/4 مقرر گردید در صورت تأیید اولیه توسط سردبیر، بابت ارسال هر مقاله جهت داوری مبلغ 1/500/000 ریال و پس از تأیید نهایی، مبلغ 3/500/000 ریال جهت چاپ مقاله از نویسندگان محترم مقالات دریافت گردد. لازم به ذکر است در صورتی که مقاله از طرف داوران محترم مردود اعلام شود مبلغ 1/500/000 ریال اولیه قابل بازگشت به نویسنده نمی‌باشد.

    شماره حساب بانک ملی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن 0104200214003


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کیفیت زندگی، راهبردهای مقابله‌ای و ناگویی هیجانی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
      لاله نادری اصل مریم کدخدایی
      شماره 4 , دوره 14 , زمستان 1402
      هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کیفیت زندگی، راهبردهای مقابله‌ای و ناگویی هیجانی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون -پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه مادران کودکان مبتلا به اتیسم مراجعه ک چکیده کامل
      هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کیفیت زندگی، راهبردهای مقابله‌ای و ناگویی هیجانی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون -پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه مادران کودکان مبتلا به اتیسم مراجعه کننده به یک مرکز توانبخشی کودکان اتیسم در اصفهان به تعداد 80 نفر بود. 30 مادر دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به‌ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. مادران گروه آزمایش طی 8 جلسه‌ی 2 ساعتی تحت آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس (2002) قرار گرفته‌اند، افراد گروه کنترل طی این مدت هیچ‌گونه مداخله‌ای را دریافت نکردند. همه‌ی آزمودنی‌ها قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه‌ی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(1989) ، پرسشنامه‌ی راهبردهای مقابله‌ای لازاروس و فولکمن (1984) و پرسشنامه‌ی ناگویی هیجانی تورنتو(1994) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نسخه‌ی 24 نرم‌افزار SPSS و با روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که نمرات کیفیت زندگی و راهبردهای مقابله‌ای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله‌ی پس‌آزمون به‌طور معناداری بالاتر و نمرات ناگویی هیجانی به‌طور معناداری پایین‌تر بود(05/0P< ). از این یافته‌ها استنباط می‌شود که آموزش تنظیم هیجان شیوه‌ی مناسبی برای بهبود کیفیت زندگی، راهبردهای مقابله‌ای و ناگویی هیجانی در مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم می‌باشد و این آموزش‌ها می‌تواند به‌عنوان مداخله‌ای مبتنی بر شواهد تجربی در کلینیک‌های روان‌شناختی مورداستفاده قرار گیرد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - نقش واسطه ای خود تعیین گری در رابطه بین ادراک از جو مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه
      عباس قلتاش
      شماره 4 , دوره 14 , زمستان 1402
      زمینه و هدف: اشتیاق تحصیلی یکی از متغیرهای اثرگذار بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است و از طرفی اثرپذیر از متغیرهایی همچون خودتعیین گری و ادراک از جو مدرسه می تواند باشد. هدف از این پژوهش تعیین نقش میانجی خود تعیین گری در رابطه بین ادراک از جو مدرسه با اشتیاق تحص چکیده کامل
      زمینه و هدف: اشتیاق تحصیلی یکی از متغیرهای اثرگذار بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است و از طرفی اثرپذیر از متغیرهایی همچون خودتعیین گری و ادراک از جو مدرسه می تواند باشد. هدف از این پژوهش تعیین نقش میانجی خود تعیین گری در رابطه بین ادراک از جو مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه می باشد . روش شناسی: روش تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر حسب نحوه گرد آوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان شهریار بود که تعداد آنها در سال تحصیلی 1401-1402 بیش از 1000 نفر بوده است. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود و حجم نمونه لازم 278 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه خود تعیین گری دسی وریان، (۱۹۸۵) پرسشنامه جو مدرسه توسط پاشیاردیس (2000) مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس (۲۰۰۴) بوده است . پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ و ضریب بالای 75/. مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون ضریب همببستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاکی از آن است که خود تعیین گری در رابطه بین ادراک از جو مدرسه با اشتیاق تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه نقش میانجی دارد.نتیجه گیری: با فراهم سازی زمینه ارتقای ادراک مطلوب تر از جو مدرسه و کمک به ارتقای خودتعیین گری دانش آموزان می توان اشتیاق آنها را به مدرسه و فرایندهای یاددهی-یادگیری بیشتر ارتقائ داد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - رابطه پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه در دانش آموزان: نقش تعدیل گر مقطع تحصیلی
      سعیده بافتی محدثه بخشی پور
      شماره 4 , دوره 14 , زمستان 1402
      اهمیت یادگیری و مطالعه‌ی دانش آموزان همواره یکی از مهم‌ترین دغدعه‌های مدیران ارشد آموزش و پرورش در هر کشوری به شمار می‌رود و پژوهشگران زیادی به این موضوع پرداخته‌اند. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه در دانش آموزان: نقش تعدیل گر مق چکیده کامل
      اهمیت یادگیری و مطالعه‌ی دانش آموزان همواره یکی از مهم‌ترین دغدعه‌های مدیران ارشد آموزش و پرورش در هر کشوری به شمار می‌رود و پژوهشگران زیادی به این موضوع پرداخته‌اند. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه در دانش آموزان: نقش تعدیل گر مقطع تحصیلی در شهر سمنان بود. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و بر اساس شیوه جمع آوری داده‌ها از نوع توصیفی همبستگی است. بر همین اساس جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه شهرستان سمنان هستند. روش نمونه‌گیری در این تحقیق از نوع غیراحتمالی در دسترس است و تعداد 320 نفر به عنوان نمونه در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتند که از بین 320 نفر تعداد 160 نفر در مقطع ابتدایی و 160 نفر در مقطع متوسطه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه بود و از پرسشنامه های راهبردهای یادگیری و مطالعه و پرسشنامه پافشاری استفاده شد و برای بررسی صحت و سقم آن از روایی و پایایی استفاده گردید. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها در این پژوهش حداقل مربعات جزیی بوده و از نرم‌افزار ایموس استفاده شده است. نتیجه فرضیه‌های پژوهش نشان داد که بین پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه و تمامی مولفه‌های آن رابطه مستقیم دارد(آماره معنی داری 599/14). اما نقش تعدیلگر مقطع تحصیلی در روابط بین پافشاری با راهبردهای یادگیری و مطالعه در دانش آموزان تایید نشد. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - هنجاریابی مقیاس چند بعدی اضطراب کودکان در بین دانش آموزان شهر تنکابن
      شماره 2 , دوره 5 , تابستان 1393
      پژوهش حاضر باهدف هنجاریابی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان برای دانش آموزان ایرانی انجام شد.در این پژوهش، پس از برگردان نسخه اصلی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان به زبان فارسی و بازترجمه و اصلاح آن، فرم نهایی برای اجرا تهیه شد.آزمودنی‌ها دانش‌آموزان 16-10 سال(353 دختر، 347 پسر) چکیده کامل
      پژوهش حاضر باهدف هنجاریابی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان برای دانش آموزان ایرانی انجام شد.در این پژوهش، پس از برگردان نسخه اصلی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان به زبان فارسی و بازترجمه و اصلاح آن، فرم نهایی برای اجرا تهیه شد.آزمودنی‌ها دانش‌آموزان 16-10 سال(353 دختر، 347 پسر) در شهرتنکابن بودند که به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای (طبقه‌ای و تصادفی خوشه‌ای)انتخاب شدند. دانش‌آموزان جهت بررسی روایی همگرا به پرسشنامه مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان پاسخ دادند. بررسی میزان پایایی مقیاس با روش آلفای کرونباخ انجام شد. برای محاسبه روایی مقیاس، تحلیل عاملی به روش تحلیل مولفه‌های اصلی به کار برده شد.از نمره تراز شده Z و T برای تهیه جدول هنجار استفاده گردید. ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس برابر با 91/0 به دست آمد. تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از چرخش واریماکس، 8عامل برجسته را نشان داد. ضریب همبستگی بین نمره‌ی کلی مقیاس چند بعدی اضطراب کودکان و نمره‌ی کلی مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان، معنادار گردید. مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان برای دانش‌آموزان ایرانی، دارای روایی و همسانی درونی مطلوبی است و می‌توان آن را در موارد پژوهشی به کار برد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - پیش‌بینی ویژگی‌های شخصیت خودشیفته بر اساس سبک‌های دلبستگی و باورهای تربیتی والدین
      باران مرادی مژگان سپاه منصور
      شماره 3 , دوره 9 , پاییز 1397
      هدف پژوهش حاضر پیش بینی ویژگی های شخصیت خودشیفته بر اساس سبکهای دلبستگی و باورهای تربیتی والدین بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج بود .با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 253 دانشجو به همراه م چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر پیش بینی ویژگی های شخصیت خودشیفته بر اساس سبکهای دلبستگی و باورهای تربیتی والدین بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج بود .با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 253 دانشجو به همراه مادرانشان انتخاب و به پرسشنامه های شخصیت خودشیفته، پرسشنامه سبکهای دلبستگی والر، فرالی و برنان و پرسشنامه باورهای تربیتی والدین،پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد بین شخصیت خودشیفته بادلبستگی ایمن رابطه منفی و با دلبستگی اجتنابی و دلبستگی اضطرابی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین بین شخصیت خودشیفته و باور رشد بر اثر تنبیه و باور رشد بر اثر قوانین رابطه مثبت معنادار در حالیکه بین شخصیت خودشیفته و باور رشد بر اثر ژنتیک ، باور رشد مبتنی بر محیط ، باور رشد مبتنی بر اثر رشد و باور رشد بر اثر تقویت رابطه معنادار مشاهده نشد.سایرنتایج نشان داد سبک های دلبستگی و باورهای تربیتی والدین قادر به پیش بینی ویزگی های شخصیت خودشیفته می باشند .واژه های کلیدی: ویژگی های شخصیت خودشیفته، سبک های دلبستگی، باورهای تربیتی پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - ارتباط تصویر بدنی و آمادگی جسمانی با افسردگی، اضطرب و تنش در دانش آموزان دختر شهرستان نور
      فاطمه مجتهدزاده علی اکبر مشایخ
      شماره 4 , دوره 12 , زمستان 1400
      هدف تحقیق آن است که ارتباط تصویر بدنی و آمادگی جسمانی دختران در مقطع متوسطه اول با افسردگی، اضطراب و تنش را مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری کل دانش ﺁﻣﻮﺯان ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ﺩﺧﺘﺮ ﺳﻨﻴﻦ 13 ﺗا 15 ﺳال متوسطه اول شهرستان نور استان مازندران در سال تحصیلی99-1398 بود که 100 ﺩﺍﻧﺶﺁﻣﻮﺯ با رو چکیده کامل
      هدف تحقیق آن است که ارتباط تصویر بدنی و آمادگی جسمانی دختران در مقطع متوسطه اول با افسردگی، اضطراب و تنش را مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری کل دانش ﺁﻣﻮﺯان ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ﺩﺧﺘﺮ ﺳﻨﻴﻦ 13 ﺗا 15 ﺳال متوسطه اول شهرستان نور استان مازندران در سال تحصیلی99-1398 بود که 100 ﺩﺍﻧﺶﺁﻣﻮﺯ با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. از فاکتورهای آمادگی جسمانی ایفرد، پرسشنامه اطلاعات فردی &ndash; اجتماعی شرکت کنندگان، پرسشنامه روابط چند بعدی بدن و پرسش نامه افسردگی اضطراب و تنش برای گرداوری اطلاعات استفاده شد. نتیجه آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین تصویر بدنی ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯان ﺩﺧﺘﺮ و اضطراب، افسردگی و تنش آنان ارتباط معنی دار و معکوس وجود دارد. همچنین بین کاهش رضایت از تصویر بدنی در اثر اضافه وزن و افسردگی، اضطراب و تنش، ارتباط معنی دار وجود دارد. چاقی علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات روحی را نیز به همراه دارد. بنابراین توجه و درمان مشکلات روحی علاوه بر مشکلات جسمی چاقی دارای اهمیت است. سطوح آمادگی جسمانی با میزان افسردگی، اضطراب و تنش دختران نوجوان ارتباط معنادار دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - رابطه الگوهای فرزندپروری والدین با سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان
      پروانه دودمان عباس قلتاش
      شماره 2 , دوره 8 , تابستان 1396
      هدف از این پژوهش تبیین رابطه الگوهای فرزندپروری والدین با سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر لامرد بوده است. پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر لامرد بوده اند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری تصادف چکیده کامل
      هدف از این پژوهش تبیین رابطه الگوهای فرزندپروری والدین با سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر لامرد بوده است. پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر لامرد بوده اند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای برای تعیین نمونه مورد نظر استفاده شد که بر حسب جدول کرجسی و مورگان 80 نفر از دانش‌آموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار پژوهش در این تحقیق شامل دو پرسشنامه استاندارد پرسشنامه شیوه فرزندپروری بامریند (1991) و سازگاری اجتماعی بل (1961) بوده است. روایی پرسشنامه‌های مذکور بر مبنای دیدگاه خبرگان و پایایی آنان نیز بر اساس ضریب الفای کرونباخ برای پرسشنامه شیوه فرزندپروری 809/0 و سازگاری اجتماعی بل 944/0 مورد ارزیابی و محاسبه گردید که بیانگر پایایی مطلوب پرسشنامه پژوهش می‌باشد. در این پژوهش از روش آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که الگوهای فرزندپروری والدین با سازگاری اجتماعی دانش‌آموزن دوره متوسطه دوم شهر لامرد رابطه معناداری وجود دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - تعیین اثرات آموزش تعهد و پذیرش بر امید به زندگی و سلامت روانی زنان مطلقه
      مریم شجاعیان
      شماره 4 , دوره 6 , زمستان 1394
      طلاق، از جمله عوامل گسیختگی و از هم پاشیدگی کانون خانواده است که عواقب بسیاری را برای افراد جامعه داشته و می تواند منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی شود. هدف از انجام این پژوهش اثربخشی آموزش تعهد و پذیرش بر امید به زندگی و سلامت روانی زنان مطلقه بود. این تحقیق از نوع آزم چکیده کامل
      طلاق، از جمله عوامل گسیختگی و از هم پاشیدگی کانون خانواده است که عواقب بسیاری را برای افراد جامعه داشته و می تواند منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی شود. هدف از انجام این پژوهش اثربخشی آموزش تعهد و پذیرش بر امید به زندگی و سلامت روانی زنان مطلقه بود. این تحقیق از نوع آزمایشی و طرح پژوهش پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری تحقیق را کلیه زنان طلاق گرفته ای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) شهر تهران در مناطق 22 گانه و نمونه آماری پژوهش نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شده اند. از پرسشنامه های سلامت روانی و امید به زندگی برای جمع آوری داده و آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تعهد و پذیرش بر امید به زندگی و سلامت روانی زنان مطلقه موثر است. می توان نتیجه گرفت که با به کارگیری درمان تعهد و پذیرش سطح امید به زندگی و سلامت روانی زنان مطلقه را بهبود بخشید. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر دل‌زدگی زناشویی، رضایت زناشویی و صمیمیت زوجین
      بهزاد کریمی جواد خلعتبری
      شماره 1 , دوره 8 , بهار 1396
      هدف پژوهش حاضر، اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر دل زدگی زناشویی، رضایت زناشویی و صمیمیت زوجین بود. طرح پژوهش از نوع طرح های پژوهشی آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری مورد نظر شامل زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر رشت در سال 1395 بودند که ا چکیده کامل
      هدف پژوهش حاضر، اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر دل زدگی زناشویی، رضایت زناشویی و صمیمیت زوجین بود. طرح پژوهش از نوع طرح های پژوهشی آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری مورد نظر شامل زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر رشت در سال 1395 بودند که از میان آن ها، 48 نفر به صورت تصادفی در گروه آزمایش (16 نفر) و یک گروه کنترل (16 نفر) قرار گرفتند. برنامۀ شناختی-رفتاری طی 8 جلسه ی و به صورت هفتگی اجرا شد. آزمودنی ها به پرسش نامه های رضایت زناشویی کانزاس، پزسشنامه دلزدگی زناشویی و پرسشنامه صمیمیت زناشویی پاسخ دادند. داده ها به کمک آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که گروه به صورت معناداری روی دلزدگی زناشویی و مولفه های آن (01/0 &lt; P)، رضایت زناشویی (01/0 &lt; P) و صمیمیت زناشویی (01/0 &lt; P ) تاثیر دارد. به این ترتیب که میانگین نمرات گروه شناختی-رفتاری در مقایسه با گروه کنترل در پایان آموزش در هر سه متغیر بالاتر بود (01/0P&lt;). رویکرد شناختی-رفتاری می توانند در زمینه روابط زناشویی یک مداخله مناسب به حساب بیاید و به جوانب مختلف این رابطه بپردازد. امّا در عین حال، به نظر می رسد که رویکرد شناختی-رفتاری دارای اثرگذاری بهتری در زمینه هایی که نیاز به مداخله شناختی بیشتری دارد، است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - رابطه بین تاب آوری روانی و میزان سخت رویی با نشانگان وانمود گرایی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
      جواد خلعتبری
      شماره 3 , دوره 5 , پاییز 1393
      نشانگان وانمود گرایی (ایمپاستر) یک اختلال روانشناختی که در آن فرد دلایل موفقیت های خود را به شانس نسبت می دهد وخود را سزاوار موفقیت های به دست آمده نمی داند هرچندطوری رفتارمی کند که دیگران اوراباهوش وشایسته بدانند. از سوی دیگرسخت رویی به عنوان یک ویژگی شخصیتی محافظت کنن چکیده کامل
      نشانگان وانمود گرایی (ایمپاستر) یک اختلال روانشناختی که در آن فرد دلایل موفقیت های خود را به شانس نسبت می دهد وخود را سزاوار موفقیت های به دست آمده نمی داند هرچندطوری رفتارمی کند که دیگران اوراباهوش وشایسته بدانند. از سوی دیگرسخت رویی به عنوان یک ویژگی شخصیتی محافظت کننده در برابر فشارهای زندگی است که دارای سه مولفه ی تعهد، کنترل، چالش می باشد.ازطرفی تاب آوری الگوهای رفتاری مثبت وشایستگی های عملی است که فرد در موقعیت های استرس آمیز هنگام مواجه با گرفتاری های نشان می دهد.این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین تاب آوری وسخت رویی با نشانگان وانمود گرایی ( ایمپاستر) انجام پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش افرادی است که دارای اعتیاد در سال 93&ndash; 1392 در شهر های غرب استان مازندران که از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 150 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند ابزار تحقیق عبارت بودند از مقیاس وانمود گرایی کلانس (1985) ، مقیاس تاب آوری کانر دیویدسون (2003) ، مقیاس سخت رویی اهواز (1377). نتایج نشان می دهد که بین تاب آوری ونشانگان وانمود گرایی یک رابطه معنادار منفی ومعکوس وجود دارد که این ارتباط منفی ومعکوس در مورد متغیرهای سخت رویی ونشانگان وانمود گرایی هم صادق است . افراد دارای نشانگان وانمودگرایی ( ایمپاستر) علی رغم وجود شواهد بیرونی موفقیت ها در درون سازی موفقیت های خود ناتوان هستند وهر قدر که تاب آوری کم تر باشد ، به همان نسبت وانمود گرایی بیشتر است وبالعکس ودر مورد سخت رویی نیز همین گونه است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - رابطه خودکارآمدی معلمان با کیفیت زندگی در مدرسه، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان
      حسین مومنی مهمویی مرتضی کرمی علی مشهدی
      شماره 2 , دوره 8 , تابستان 1396
      هدف این پژوهش بررسی رابطه خودکارآمدی معلمان با کیفیت زندگی در مدرسه، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه‌ پنجم ابتدایی شهرستان تربت حیدریه است. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه معلمان (42 نفر) و دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی چکیده کامل
      هدف این پژوهش بررسی رابطه خودکارآمدی معلمان با کیفیت زندگی در مدرسه، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه‌ پنجم ابتدایی شهرستان تربت حیدریه است. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه معلمان (42 نفر) و دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی (1297 نفر) بودند. کل گروه معلمان (به روش سرشماری) و 295 دانش‌آموز با توجه به جدول مورگان و از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی ساده (از هر کلاس 7 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. از ابزارهای اندازه‌گیری پرسشنامه خودکارآمدی شان- مورن (2002)، کیفیت زندگی دانش‌آموزان در مدرسه اندرسون و بروک (2000)، انگیزه پیشرفت هرمنس (1997) و نمرات دروس علوم تجربی، ریاضی و فارسی استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی معلمان و کیفیت زندگی در مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (05/0 &gt;P). بین خودکارآمدی معلمان با انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان رابطه وجود ندارد (05/0&lt; P). بین انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دروس فارسی، علوم تجربی و ریاضی رابطه منفی معناداری وجود دارد (05/0 &gt;P). بین کیفیت زندگی در مدرسه و پیشرفت تحصیلی دروس فارسی، علوم تجربی و ریاضی رابطه مثبت معناداری وجود دارد (05/0 &gt;P). بین انگیزه پیشرفت با کیفیت زندگی، رضایت کلی، رابطه با معلم، همبستگی اجتماعی، موفقیت و ماجرا و فرصت رابطه‌ معناداری وجود ندارد (05/0p&gt;)، اما بین انگیزه پیشرفت با عاطفه منفی، رابطه منفی معناداری وجود دارد (05/0&gt;p). خودکارآمدی معلمان قادر است 013/0 تغییرات کیفیت زندگی در مدرسه و 037/0 تغییرات پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را تبیین کند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - رضایت از زندگی و کیفیت زندگی در فرزندان طلاق
      احمد اسمعلی لیلا راستگار علی افشاری
      شماره 2 , دوره 7 , تابستان 1395
      پژوهش حاضر به بررسی رضایت از زندگی و کیفیت زندگی در فرزندان طلاق می پردازد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان شهر تبریز بود. نمونه مورد مطالعه شامل40 نفر دانش آموز بود که 20 نفر از آنها با والدین خود زندگی می کردند و والدین 20 نفر دیگر آنها طلاق گرفته بودند. آنه چکیده کامل
      پژوهش حاضر به بررسی رضایت از زندگی و کیفیت زندگی در فرزندان طلاق می پردازد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان شهر تبریز بود. نمونه مورد مطالعه شامل40 نفر دانش آموز بود که 20 نفر از آنها با والدین خود زندگی می کردند و والدین 20 نفر دیگر آنها طلاق گرفته بودند. آنها به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. طرح تحقیق پژوهش حاضر علی مقایسه ای و ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه جمعیت شناختی، رضایت از زندگی داینر و همکاران و مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت بود که توسط دانش آموزان تکمیل گردید. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهش، از روش تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که در متغیرهای رضایت اززندگی و کیفیت زندگی بین فرزندانی که والدین آنها از هم طلاق گرفتند و فرزندانی که با والدین خود زندگی می کنند، تفاوت معنی داری وجود دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - تاثیر آموزش مهارت یادگیری پس ختام (PQ4R) بر عملکرد، رضایت‌ و اشتیاق ‌تحصیلی دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اردکان
      مهدی شمالی احمدابادی سیروس منصوری عاطفه برخورداری احمدآبادی
      شماره 4 , دوره 12 , زمستان 1400
      پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش مهارت یادگیری پس&thinsp;ختام (PQ4R) بر عملکرد، رضایت‌ و اشتیاق ‌تحصیلی دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون&ndash; پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمام دانش‌آموزان پایه پنجم مدارس شهر اردکان در سال تحصیلی 99 چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش مهارت یادگیری پس&thinsp;ختام (PQ4R) بر عملکرد، رضایت‌ و اشتیاق ‌تحصیلی دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون&ndash; پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمام دانش‌آموزان پایه پنجم مدارس شهر اردکان در سال تحصیلی 99 - 1398 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 32 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه 16 نفری (آزمایش و گواه) جایگزین شدند. شرکت‌کنندکان در مراحل پیش آزمون و پس‌آزمون به پرسشنامه‌های رضایت تحصیلی بحرانـی و جوکـار (1378)، اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد و پاریس (2004) و نیز آزمون عملکردی محقق ساخته پاسخ دادند. گروه آزمایش آموزش مهارت‌های مطالعه را در 8 جلسه یک ساعته و هرهفته دو جلسه دریافت کردند در صورتی که گروه گواه هیچ‌گونه مداخله‌ای را طی مدت زمان انجام پژوهش دریافت ننموند. در پایان نیز داده‌های پژوهش با روش تحلیل کوواریانس و در سطح معنی‌داری 05/0 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات رضایت‌تحصیلی، اشتیاق‌تحصیلی و موفقیت‌تحصیلی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، در مرحله پس‌آزمون افزایش معناداری پیدا کرده است (001/۰&gt;p). بر اساس نتایج پژوهش، مهارت یادگیری پس&thinsp;ختام (PQ4R) می‌تواند به عنوان یک روش مداخله‌ای موثر در بهبود مولفه های مرتبط موفقیت‌تحصیلی دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرد. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
    مدير مسئول
    دکتر جواد خلعتبری (دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن)
    سردبیر
    دکتر علی دلاور (استاد گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی)
    مدیر داخلی
    دکتر بهرنگ اسماعیلی شاد (استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی)
    هیئت تحریریه
    بهمن اکبری (استاد گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت) جهانشیر توکلی زاده (استاد گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد) عباسعلی حسین خانزاده فیروزجاه (دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان) جواد خلعتبری (دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن) اکبر رضایی (استاد گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور مرکز تبریز) علی محمد رضایی (دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه سمنان) اسماعیل سعدی پور (استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی) جلیل فتح آبادی (دانشیار گروه روانشناسی تربیتی و تحولی، دانشگاه شهید بهشتی) عزت الله قدم پور (استاد گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان) شهره قربان شیرودی (دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن)
    شاپا: 2008-9414

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    behrang_esmaeeli@yahoo.com
    نشانی
    تلفن

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 14
    تعداد شماره ها 57
    مقالات چاپ شده 377
    تعداد نویسندگان 2527
    تعداد مشاهده مقاله 42794
    تعداد دانلود مقاله 8562
    تعداد مقالات ارسال شده 1542
    تعداد مقالات رد شده 832
    تعداد مقالات پذیرفته شده 416
    درصد پذیرش 25 %
    زمان پذیرش(روز) 203
    تعداد داوران 619
    آخرین به روزرسانی 22/02/1403