• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه روانشناسی تربیتی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1396)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
زارعی حسین آبادی, مهدی, برزگر بفروئی, کاظم, امیدیان, مرتضی. (1396). اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر تعارض والد- فرزندی نوجوانان پسر کم‌توان ذهنی شهر یزد. فصلنامه روانشناسی تربیتی, 8(4), 89-103.
مهدی زارعی حسین آبادی; کاظم برزگر بفروئی; مرتضی امیدیان. "اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر تعارض والد- فرزندی نوجوانان پسر کم‌توان ذهنی شهر یزد". فصلنامه روانشناسی تربیتی, 8, 4, 1396, 89-103.
زارعی حسین آبادی, مهدی, برزگر بفروئی, کاظم, امیدیان, مرتضی. (1396). 'اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر تعارض والد- فرزندی نوجوانان پسر کم‌توان ذهنی شهر یزد', فصلنامه روانشناسی تربیتی, 8(4), pp. 89-103.
زارعی حسین آبادی, مهدی, برزگر بفروئی, کاظم, امیدیان, مرتضی. اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر تعارض والد- فرزندی نوجوانان پسر کم‌توان ذهنی شهر یزد. فصلنامه روانشناسی تربیتی, 1396; 8(4): 89-103.

اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر تعارض والد- فرزندی نوجوانان پسر کم‌توان ذهنی شهر یزد

مقاله 7، دوره 8، شماره 4، زمستان 1396، صفحه 89-103  XML اصل مقاله (1.26 MB)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
مهدی زارعی حسین آبادی email 1؛ کاظم برزگر بفروئی2؛ مرتضی امیدیان3
1آموزش و پرورش، یزد، ایران
2عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
3عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه چمران، اهواز، ایران
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های ارتباطی بر تعارض والد- فرزندی در نوجوانان پسر کم­توان ذهنی شهر یزد انجام شده است. روش پژوهش از نوع آزمایشی و طرح این پژوهش از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بوده و جامعۀ آماری دانش­آموزان پسر کم­توان ذهنی 11 تا 20 ساله را شامل می­شود که در سال تحصیلی 94-93 در مدارس خاصّ کم­توان ذهنی شهر یزد مشغول به تحصیل بوده­اند. نمونۀ این پژوهش شامل 40 دانش­آموز است که به­طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (20 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ رفتار تعارض رابین و فاستر بود که همۀ شرکت­کنندگان، آن را در پیش­آزمون و پس­آزمون تکمیل کردند. برنامۀ آموزش مهارت­های ارتباطی طی 12 جلسۀ 50 دقیقه­ای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­های جمع­آوری­شده، علاوه بر آمار توصیفی از آمار استنباطی مانند آزمون t مستقل و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته­های این پژوهش نشان می­دهد بین دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ تعارض والد- فرزندی و ابعاد آن تفاوت معنی­دار وجود دارد (01/0 p<). نتایج حاصل از تحلیل داده­ها حاکی از آن است که آموزش مهارت­های ارتباطی باعث کاهش تعارض والد- فرزندی (%70/41 =اندازۀ اثر) و مؤلفه­های آن، در دانش­آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است. از این رو پیشنهاد می­شود در مدارس خاصّ دانش­آموزان کم­توان ذهنی، بر آموزش مهارت­های ارتباطی تأکید شود.
کلیدواژه‌ها
مهارت‌های ارتباطی؛ تعارض والد- فرزندی؛ کم‌توان ذهنی
عنوان مقاله [English]
The effect of communicational skills training on parent-child conflict in boys adolescents with intellectual disability in Yazd
نویسندگان [English]
Mehdi Zarei Hossein Abadi1؛ kazem barzegar bafrooie2؛ morteza omidian3
1Education, Yazd, Iran
2Academic member, Yazd University, Yazd, Iran.
3Academic member, Chamran University, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]
This study examined the effect of communicational skills training on parent-child conflict in boys adolescents with intellectual disability in Yazd. The design of this study was pretest-posttest with control group type and the population included boys with intellectual disability 11-20 years intellectual disability special schools in Yazd in the academic year 2014-2015. The sample included 40 students that randomly selected and divided into experiment and control groups (20 persons in each group). The instruments used in this study was Robin & Faster Conflict Behavior Questionnaire (CBQ) that all participants completed it in pretest and Post test. The communicational skills training program, including 12 sessions of 50 minutes, was carried to the experimental group. Descriptive statistics and inferential statistics such as independent t-test and covariance analysis was used for data analysis. The Results of this study showed that there is a significant difference between experiment and control groups among parent-child conflict and its Dimensions (p<0/01). The obtained results of data analysis demonstrated that communicational skills training decreased parent-child conflict (41/70%) and its components in adolescents of experimental group in compare with control group. Therefore, it is suggest that emphasis on communicational skills training in intellectual disability special schools.
کلیدواژه‌ها [English]
Communicational skills, parent-child conflict, intellectual disability
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 19
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.