قلتاش, عباس, صالحی, مسلم, استواری, علی میرزا. (1390). مقایسه ی بهداشت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار. فصلنامه روانشناسی تربیتی, 2(3), 1-12.
عباس قلتاش; مسلم صالحی; علی میرزا استواری. "مقایسه ی بهداشت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار". فصلنامه روانشناسی تربیتی, 2, 3, 1390, 1-12.
قلتاش, عباس, صالحی, مسلم, استواری, علی میرزا. (1390). 'مقایسه ی بهداشت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار', فصلنامه روانشناسی تربیتی, 2(3), pp. 1-12.
قلتاش, عباس, صالحی, مسلم, استواری, علی میرزا. مقایسه ی بهداشت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار. فصلنامه روانشناسی تربیتی, 1390; 2(3): 1-12.
مقایسه ی بهداشت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، گروه علوم تربیتی، مرودشت. ایران
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت. ایران
3کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، واحد مرودشت. ایران
چکیده
هدف این پژوهش بررسی و مقایسه ی بهداشت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار پایه ی سوم متوسطه شهر مرودشت بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نو ع پس از وقوع (علی- مقایسه ای) بوده است. جامعه ی آماری پژوهش تمامی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار پسر و دختر پایه ی سوم دبیرستانهای شهر مرودشت در سال تحصیلی 1389-1388 بوده است که تعداد آنها 1500 نفر بوده اند. از بین جامعه ی آماری به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای 100 دانش آموز ورزشکار و 100 دانش آموز غیرورزشکار با توجه به جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. جهت اندازه گیری متغیرها از مقیاس سنجش عملکرد تحصیلی فام و تیلور و بهداشت روانی کلدبرگ و هیلر استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد که در سطح آمار توصیفی (محاسبه ی فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و در سطح آمار استنباطی از آزمون t گروههای مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. مهم ترین نتایج این پژوهش حاکی از آن بوده است که بین عملکرد تحصیلی و بهداشت روانی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد و عملکرد تحصیلی و بهداشت روانی دانش آموزان ورزشکار از وضعیت مطلوب تری برخوردار است. همچنین بین ابعاد عملکرد تحصیلی و ابعاد بهداشت روانی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار دختر و پسر تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین نتیجه گرفته می شود که ورزش به عنوان یک متغیر مهم در عملکرد تحصیلی و بهداشت روانی دانش آموزان می تواند اثر مثبت داشته باشد و برنامه های درسی تربیت بدنی در مدارس باید با تأکید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
The aim of this study was the investigation and the comparison of the third-grade athletic and non-athletic high school students’ mental hygiene and educational performance in Marvdasht city. The research method was descriptive (ex-post facto).The population of the study included all athletic and non-athletic male and female third-grade high school students of Marvdasht city out of which 100 athletic and 100 non-athletic were selected as the sample, using the stratified sampling strategy. The data of this study was collected through two instruments: educational performance test (Fam & Taylor) as well as Goldberg & Hilliermental hygiene questionnaire. The data of the study were analyzed via applying both descriptive statistical methods (mean and standard deviation) and inferential statistical procedures (independent T-test and Analysis of Variance). The results of the study showed a meaningful difference between educational performance and mental hygiene in the athletic and non-athletic participants of the study. Further, there was no difference between the educational performance level of athletic and non-athletic students. Meanwhile, there was no difference between the mental hygiene levels of athletic and non-athletic students. Thus, it was concluded that ‘sport’ as an important variable could have a positive effect on the educational performance and mental hygiene of students, and that physical education curricula should be considered with greater emphasis.
کلیدواژهها [English]
Mental Hygiene, educational performance, Athletic and non-Athletic Students