• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه روانشناسی تربیتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
احمدوند, محمد علی. (1388). تحلیل علمی آزمون ها بر اساس نظریه کلاسیک و نظریه صفت مکنون. فصلنامه روانشناسی تربیتی, 1(1), 101-112.
محمد علی احمدوند. "تحلیل علمی آزمون ها بر اساس نظریه کلاسیک و نظریه صفت مکنون". فصلنامه روانشناسی تربیتی, 1, 1, 1388, 101-112.
احمدوند, محمد علی. (1388). 'تحلیل علمی آزمون ها بر اساس نظریه کلاسیک و نظریه صفت مکنون', فصلنامه روانشناسی تربیتی, 1(1), pp. 101-112.
احمدوند, محمد علی. تحلیل علمی آزمون ها بر اساس نظریه کلاسیک و نظریه صفت مکنون. فصلنامه روانشناسی تربیتی, 1388; 1(1): 101-112.

تحلیل علمی آزمون ها بر اساس نظریه کلاسیک و نظریه صفت مکنون

مقاله 8، دوره 1، شماره 1، پاییز 1388، صفحه 101-112  XML اصل مقاله (267 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
محمد علی احمدوند
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
چکیده
تحلیل علمی آزمون ها، متداولترین وسیله برای ارزشیابی یادگیری و پیشرفت تحصیلی و دانشگاه ها است. برای بررسی کیفیت ارزشیابی در دانشگاه تربیت معلم، چهار آزمون روانسنجی، انگیزش و هیجان، احساس و ادراک و روانشناسی رشد از بین مجموعه آزمون ها بطور تصادفی انتخاب، و پاسخنامه های آنان تحلیل گردیده اند شاخص های آماری بکار رفته عبارتند از: درجه دشواری، قدرت تمیز، واریانس و مجذور خی 129 سؤال که روایی و پایایی آزمون ها تعیین گردید و به سؤال های پژوهش پاسخ داده شد و فرضیه های آن مورد آزمون قرار گرفت. از 25 تا 75 درصد سؤال های طرح شده در آزمون های نا مناسب شناخته شدند. میانگین نمرات و پاسخ نامه های دانشجویان تقریباً 12 الی 14 بود، در حالی که میانگین نمره های داده شده به آنان خیلی بالاتر از میانگین های مذکور بوده است. ضرایب دشواری هر 4 آزمون خارج از سطح بهینه و ضریب تمیز در آزمون انگیزش و هیجان بالاترین و روانشناسی رشد پایینترین بود. در هر 4 آزمون این شاخص ها خارج از سطح بهینه قرار داشت. آزمون ها از روایی و پایایی مناسب برخوردار نبودند. نتیجه پژوهش ضرورت برگزاری کارگاه های تهیه آزمون و ارزیابی را تأیید می کند.
کلیدواژه‌ها
ارزشیابی؛ ضریب دشواری؛ ضریب تمیز؛ نظریه صفت مکنون
عنوان مقاله [English]
The Scientific analysis of tests Based on Classic theory and latent trait theory
نویسندگان [English]
Mohammad Ali Ahmadvand
Assistant professor. Islamic Azad University. Tehran South Branch
چکیده [English]
Scientific test analysis is most popular means for the evaluation of student at universities. In order to study the quality of evalition at teacher training faculty, 4fields of study. Namely psychology was randomly chosen. Students answer sheets were analyzed in those 4 teats. The aim of study was to check the reliability and validity, difficulty index and discrimination index of the tests. The hypothesis of research was that statistic indicates of reliability and validity is outside the optimized level in 4tests. The finding of research indicated that between 25 till 57% of the items related to4tests are unsuitable and the difficulty index, discriminative index, validity and reliability of the tests are outside the optimized level.
کلیدواژه‌ها [English]
evaluation, difficulty index, discrimination index, latent trait theory
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 964
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 270
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.