• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه روانشناسی تربیتی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
رستگارپور, حسن, منصوری, وحید, ذوالقدری, پروین. (1395). بررسی صلاحیت‌های ارتباطی و اطلاعاتی مبتنی بر فناوری معلمان در فرایند یاددهی- یادگیری. فصلنامه روانشناسی تربیتی, 7(4), 58-74.
حسن رستگارپور; وحید منصوری; پروین ذوالقدری. "بررسی صلاحیت‌های ارتباطی و اطلاعاتی مبتنی بر فناوری معلمان در فرایند یاددهی- یادگیری". فصلنامه روانشناسی تربیتی, 7, 4, 1395, 58-74.
رستگارپور, حسن, منصوری, وحید, ذوالقدری, پروین. (1395). 'بررسی صلاحیت‌های ارتباطی و اطلاعاتی مبتنی بر فناوری معلمان در فرایند یاددهی- یادگیری', فصلنامه روانشناسی تربیتی, 7(4), pp. 58-74.
رستگارپور, حسن, منصوری, وحید, ذوالقدری, پروین. بررسی صلاحیت‌های ارتباطی و اطلاعاتی مبتنی بر فناوری معلمان در فرایند یاددهی- یادگیری. فصلنامه روانشناسی تربیتی, 1395; 7(4): 58-74.

بررسی صلاحیت‌های ارتباطی و اطلاعاتی مبتنی بر فناوری معلمان در فرایند یاددهی- یادگیری

مقاله 6، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، زمستان 1395، صفحه 58-74  XML اصل مقاله (717.16 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
حسن رستگارپور1؛ وحید منصوری email 2؛ پروین ذوالقدری3
1دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران .
2کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، مدرس دانشگاه پیام نور
3عضو هیئت علمی و مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
چکیده
امروزه در جهان بکارگیری فناوری‌های نوین در مدارس در راستای بهبود فرایند یاددهی- یادگیری در حال گسترش است و مدارس ابتدایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر یکی از چالش‌های مهم بکارگیری فناوری‌های نوین در مدارس، صلاحیت‌ها و شایستگی‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات معلمان است. پژوهش حاضر به منظور بررسی سطح دانش و مهارت بکارگیری ICT معلمان مدارس ابتدایی در فرایند یاددهی- یادگیری در سال تحصیلی 93-92 انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر کرج (که 1100نفر بودند) می‌باشد که 300 نفر با توجه به جدول کرجسی مورگان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، که روایی آن توسط جمعی از اساتید، متخصصان آموزشی و تعدادی از معلمان تایید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ قابل قبول (89/0) برآورد گردید. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که دانش و مهارت بکارگیری ICT معلمان مدارس ابتدایی در فرایند یاددهی- یادگیری در سطح متوسط می‌باشد. همچنین تحلیل آمار استنباطی داده‌ها نشان داد که میان متغیر‌های جنسیت و سطح دانش و مهارت بکارگیری ICT معلمان در فرایند یاددهی- یادگیری تفاوت معنادار نیست. اما میان متغیرهای سابقه تدریس، سن، میزان تحصیلات و سطح دانش و مهارت بکارگیری ICT آنها در فرایند یاددهی- یادگیری تفاوت معنادار است.
کلیدواژه‌ها
ICT؛ دانش و مهارت معلمان؛ مدارس ابتدایی
عنوان مقاله [English]
Investigating communicative and information competencies based on teachers’ technology in learning-teaching process
نویسندگان [English]
Hassan Rastgarpour1؛ Vahid Mansouri2؛ Parvin Zolghadri3
1Associate Professor, Department of Educational Technology, Khrazmi University of Tehran.
2Master of Educational Technology, Lecturer of Payam Nour University.
3Lecturer, Department of Education science, Payam Nour University.
چکیده [English]
Nowadays, the use of modern technologies in schools to improve the teaching-learning process is growing in the world and primary schools are no exception in this regard. Now one of the major challenges of using new technologies in schools is the competencies qualifications of information and communication technology teachers. The present study has been conducted in order to investigate primary schools teachers’ knowledge and skill in using ICT in the process of teaching-learning in the academic year 2013-2014. The population of the present study consisted of all primary school teachers in Karaj city (N=1100). For the purpose of this study according Morgan table 300 people were selected using random cluster sampling.  Researcher-made questionnaire was used for collecting data, its validity was confirmed by a group of professors, educational specialists and a number of teachers and its reliability was estimated using Cronbach alpha which was acceptable (0.89). Generally, results of the present study indicated that primary school teachers’ knowledge and skill in using ICT in teaching-learning process was moderate. Also inferential statistical analysis revealed that there is no significance between gender and teachers’ knowledge and skill level in using ICT in teaching-learning process. But significant difference exists among teaching experience, age, education, and teachers’ knowledge and skill in using ICT in the process of teaching-learning.
کلیدواژه‌ها [English]
ICT, teachers’ knowledge and skill, Primary School
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 272
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 367
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.